Twee levensechte examen projecten werden tussen eind augustus en eind november met verve afgerond. Parallel aan deze examens volgen de studenten het verdiepende keuzedeel “kleurvormgeving”.
Denk bijvoorbeeld aan kleursystemen en de historie ervan, wat is een nomenclatuur en wie was Werner, of de Nederlander A. Boogert die het boek “Klaerligtende Spiegel der Verfkonst” schreef. Hoe zag bijvoorbeeld de eerste kleurencirkel van de Oostenrijker Ignaz Schiffermüller uit 1772 er uit. Wie waren de tijdgenoten van Johannes Itten en wie waren zijn voorgangers.
Studenten volgen verdiepende trainingen waarbij ze meer zien dan alleen een RAL waaier of NCS waaier. Het ervaren van de verschillen tussen kleurstoffen en pigmenten, wat is een color-index en griezelige anekdotes over een dodelijke pigmenten zoals Schweinfurter groen, ook bekend als Parijsgroen of Scheele’s groen. Waarvan worden ze gemaakt? Uit welk plantje halen we de briljante kleurstof Kraplak en hoe intensief is de productie van natuurlijke okers zoals goudoker.
De theorie is pittig, en zo aan het einde van het semester is het dan ook fijn om een keer heerlijk vrij te werken aan een schildering naar keuze. Een opdracht uit de training kleur, vorm en compositie waarbij de student de verfsoort en ondergrond kiest. Ook het lijstwerk wordt door de student voorzien van een vergulding.
Studenten hebben hard gewerkt aan verschillende projecten en werkstukken en zijn klaar om hun laatste stage periode in te gaan. In juni zullen de verschillende examenprojecten en werkstukken te zien zijn op de eind expositie. Nu alvast een tipje van de sluier.
Op de foto's is te zien: acrylaat op paneel, olieverf op linnen, olieverf op hout, lijsten vergulden, opspannen op linnen doek.