Hoe is het nu met Mike?

22-05-2023
409 keer bekeken 0 reacties

Waar komen alumni terecht? Mike de Greef studeerde drie jaar geleden af in de richting Game Art. Tijdens zijn studie heeft hij samen met medestudenten in zijn derde leerjaar het bedrijf Mindmansion opgezet. Ze maken virtual reality-simulaties voor de behandeling van angsten en fobieën.

Mike: “Tijdens onze studie zijn we hier met veel geluk en hard werken ingerold. Ik had moeite een stageplek te vinden en was te laat. Toen kreeg ik de kans om bij Fontys mee te doen met Protoplay en dat werd mijn stage. Daar heb ik ook het team ontmoet waarmee ik Mindmansion heb opgezet. Met succes, want inmiddels hebben we personeel en stagiaires in dienst, waarvan twee SintLucassers. En dat vind ik fijn, want ik heb bij SintLucas zelf een goede basis gelegd om aan de gang te kunnen en ik heb altijd vrijheid gevoeld in mijn werk.”

Gamification
Het team van Mindmansion bestond aanvankelijk uit Mike, een student ICT, een student marketing en een student bedrijfseconomie. De opdracht was: start een onderneming rondom gamification. “We waren op zoek naar een probleem dat we konden oplossen met virtual reality”, vertelt Mike. Er was documentatie beschikbaar over het verwerken van trauma’s door middel van VR en dit bleek dé inspiratiebron om VR ook in te zetten bij de verwerking van angsten. Dit leidde tot een samenwerking met de GGZ.

Ruimte om te experimenteren
 Mike: “Voor een startend bedrijf zijn stagiaires een goede manier om extra handen aan boord te krijgen. Omdat we zelf jong en net afgestudeerd zijn, komen we er in gesprek met studenten heel snel achter waar ze goed in zijn, wat ze willen leren en hoe we daarop in kunnen spelen. Op die manier kunnen we een mooie stageplek bieden. Studenten kunnen veel leren en krijgen veel vrijheid, want ruimte om te experimenteren is heel belangrijk om succesvol te zijn.” Mike heeft daarom ook een tip voor studenten gaming: focus je niet alleen op entertainment. 

De invloed van corona
 Ook gedurende de COVID-19-pandemie gaat het werk op kantoor door volgens de richtlijnen. Toen de geestelijke gezondheidzorg tijdelijk de deuren sloot, had dat invloed op de werkzaamheden. Het opzetten van nieuwe testen kon niet meer door gaan. Maar omdat veel subsidietrajecten waar Mindmansion een bijdrage aan levert wel door gaan, hebben ze nog genoeg te doen.

Deze nieuwe situatie biedt ook kansen. Bij de opstart van het bedrijf bleek dat de sector enigszins verouderd was en er beperkte kennis was in de geestelijke gezondheidszorg betreft de mogelijkheden van behandeling met VR-simulaties. Momenteel ontstaat er een verschuiving naar online behandeling, waardoor de brug naar technologie makkelijker wordt gelegd. Startende behandelaars in de geestelijke gezondheidzorg staan open voor deze technologie. Zij verwachten dat zij in de komende tien jaar standaard gebruik gaan maken van VR of AR (augmented reality) tijdens behandelingen.

Toekomst
 “Ons doel is om ons de komende tijd echt neer te zetten als dé VR-experts rondom angstbehandeling door bij zorgcentra zoveel mogelijk mensen van hun angsten af te helpen door middel van onze simulaties. In die toekomst kunnen we misschien wel een Mindmansion-zorgcentrum opzetten!”

Afbeeldingen

Cookie-instellingen