Interview met oud-studente Wietske van Es -Doreleijers en winnares van een alumni bierpakket

14-02-2024
257 keer bekeken 0 reacties

Wietske heeft Reclame-Presentatie-Communicatie gestudeerd bij SintLucas en is in 2004 afgezwaaid. Ze kijkt met enorm veel plezier terug op de positieve vibe die ze heeft ervaren bij SintLucas.

Het gevoel van samen zijn en samen iets gaafs presteren met je medestudenten. Het voelde voor Wietske toen al heel erg als een community. Het is een hele mooie tijd geweest waarin netwerken, vanuit onder andere stages, al waardevol bleek te zijn. Uit haar tijd op SintLucas heeft Wietske veel contacten overgehouden met andere alumni.

 

Na SintLucas heeft Wietske grafische vormgeving gestudeerd bij academie SintJoost in Breda. Na een aantal verschillende interessante banen bij diverse bedrijven in de grafische sector volgde een periode van bezinning.

Het was duidelijk dat fulltime voor een baas werken niet meer de ambitie was. Wietske maakte de overstap naar het onderwijs en ging 4 dagen bij ROC West Brabant aan de slag. Ze behaalde in 2017 haar onderwijsbevoegdheid en zette vanuit haar onderzoek over ‘typografie’een eigen leerlijn op voor het hernieuwde kwalificatiedossier Mediavormgever.
De ondernemersvibe bleef echter kriebelen en ze richtte met een vriendin een lederen tassenbedrijf op; Marrakech Musthaves. Naast haar baan in het onderwijs heeft Wietske 5 jaar lang de hele productie van A tot Z van het tassen bedrijf gerund. Van modellen maken met leermakers in Marrakech tot aan de marketingstrategie toe.

 

Na 8 jaar onderwijs en 5 jaar een eigen tassenbedrijf is ze met beide gestopt en heeft in 2021 haar eigen website ‘Zowiets’ gelanceerd. www.zowiets.nl Tijdens de coronaperiode ging Wietske steeds meer handmatig schetsen en ontstonden er o.a. hele mooie sieraden creaties. Ze volgde een cursus edelsmeden om inzicht te krijgen in het vak.

Wietske is de grondlegster van ‘Donna Dorée’ (gouden vrouw), een oorbellen lijn in het hogere segment die ze in de toekomst hoopt uit te breiden. www.donnadoree.com Ze ziet haar ontwerpen als kunst en zo worden de sieraden ook gelanceerd. Het is een hoogwaardig product, geen massa, dat houdt een beperkte doelgroep in. De ondernemendheid van Wietske kwam goed van pas. Hoe vind je je weg in een totaal nieuwe branche, hoe bind je klanten aan je, welke marketing strategie ga je inzetten? Inmiddels heeft Wietske een totale campagne opgezet. We zien de ‘Donna Dorée’ sieraden op tal van plaatsen verschijnen.

 

Je leert een leven lang en fouten maken mag, volgens Wietske. Zolang je ondernemend blijft, open-minded bent en leert van je fouten, blijf je groeien.

Wietske kijkt met warme gevoelens terug op SintLucas waar de basis van haar carrière is begonnen.

Eens een Sint altijd een Sint is zeker van toepassing. Ze draagt SintLucas een warm hart toe en de reünie 75 jaar SintLucas was een groot feest van herkenning.

Als een van de eerste inschrijvers van het alumniplatform gunnen wij haar van harte een van de 10 bierpakketten die wij tijdens de reünie hebben verloot.

Afbeeldingen

Cookie-instellingen